نکات مهم طراحی با زیبراش برای پرینتر سه بعدی (مقدماتی)

shakhes-mosabeghe

 نکات مهم طراحی با زیبراش برای پرینتر سه بعدی


بدون شک ZBrush پرطرفدارترین و قدرتمندترین نرم افزار مجسمه سازی دیجیتال موجود بوده و به همین دلیل است که از آن برای طراحی پیکره ها، مجسمه ها، شخصیتهای بازی ها، و هر طراحی دیگری که به شکل و فرم ارگانیک نیاز دارد استفاده میشود. بعضی از کاربران با تبدیل مدل سه بعدی به پرینت سه بعدی مشکل دارند و اینجاست که ما در این مقاله نکاتی را جهت کمک به شما ارائه می کنیم.

1 – Solid بودن حجم

حجم طراحی شده می بایست کاملا سالید و توپر باشید(مگر در مواردی که نیاز است از حجم قالب گرفته شود).میزان تراکم مواد داخل حجم توسط نرم افزار پرینتر سه بعدی مشخص می شود.در حقیقت مدل  سه بعدی شما باید کاملا آب بند شود. از خودتان این سوال را بپرسید: اگر قرار باشد درون مدلم را با آب پر کنم، مدلم آب میدهد؟ اگر اینطور است، باید سوراخها را پیدا کرده و ببنید.

2 – ترکیب و خالی کردن مدل

اگر مدل ZBrush شما از چند بخش تشکیل شده است، شما میتوانید با استفاده از ابزار Combine آنها را به یک شبکه واحد تبدیل کنید. علاوه بر ایجاد یک شبکه ی پیوسته ی واحد، Dynamesh میتواند در خالی کردن طرح نیز به شما کمک کند. خالی کردن مدل میتواند به پایین آوردن هزینه و زمان  پرینت سه بعدی کمک کند. اگر صورت کاراکتر شما یک Subtool است و و بعنوان مثال بر روی پیشانی آن یک هدبند بصورت یک Subtool جدا طراحی کرده اید، ممکن است در ادامه پروسه طراحی بین Subtool ها فاصله ایجاد شود و در نتیجه یک فضای خالی شکل بگیرید.حتما در نطر داشته باشید که تمامیت حجم شما یکپارچه و توپر باشد.

 3 – مطمئن شوید که پلاگین Decimation Master  را نصب کرده باشید.

Decimation Master مهمترین پلاگین مورد استفاده در زیبراش جهت خروجی گرفتن فایل برای پرینت سه بعدی می باشد.حالا Decimation Master  چیست؟

Decimation Master یک پلاگین رایگان نرم افزار زیبراش است که به شما اجازه می دهد تا پولیگان های مدل خود را با حفط تمامی جزییات، تا حد بسیار زیادی کاهش دهید.خب طبیعتا کاهش پولیگان ها در هر شاخه ای از CG بسیار کاربرد دارد و در زمینه 3Dprint ، باعت سبک تر شدن فایل جهت خروجی GCode  می شود.اگر به هر دلیلی این پلاگین را در منوی Zplugin  ندارید آن را از اینجا دانلود کنید.(در نسخه 4R7 بصورت پیش فرض نصب می باشد)

حالا روش استفاده :

این دستور در اخرین مرحله طراحی استفاده می شود. به این ترتیب که هنگام خروجی گرفتن طرح نهایی جهت پرینت٬ برای کم کردم حجم فایل و تعداد پولیگان ها از منوی Zplugin زیرمنوی Decimation  را انتخاب می کنیم.

نکات مهم طراحی با زیبراش برای پرینتر سه بعدی

از زیر منو گزینه Pre-Process Current و یا All را انتخاب میکنیم(اولی Subtool انتخاب شده و دومی همه Subtool ها را پروسس می کند).پس از پایان پردازش گزینه Decimate Current  و یا All را انتخاب می کنیم و شاهد کاهش چشمگیر پولیگان ها با حفظ ظاهر پرجزییات خواهیم بود.

نکات مهم طراحی با زیبراش برای پرینتر سه بعدی

نکات مهم طراحی با زیبراش برای پرینتر سه بعدی

در دو تصویر زیر تقاوت تعداد پولیگان ها را قبل و بعد از پروسه  Decimate مشاهده می کنید.

نکات مهم طراحی با زیبراش برای پرینتر سه بعدی

نکات مهم طراحی با زیبراش برای پرینتر سه بعدی

نگران از دست دادن اطلاعات جزئیات برای پرینت سه بعدی نباشید. پرینتر سه بعدی معمولا نیازی به اطلاعات جزئیاتی کوچکتر از 0.01 میلیمتر ندارند، چرا که اصلا قادر به پرینت در این سطح از جزئیات نیستند. با این حال، در این مسابقه چون قرار است از تکنولوژی FDM استفاده شود به منظور حصول اطمینان از اینکه مثلث هایی که طرح شما را تشکیل میدهند، دیده نخواهند شد، از افزایش کیفیت فایل به کمتر از 0.2 میلیمتر خودداری کنید.

4 – مطمئن شوید که پلاگین 3Dprint Exporter  را نصب کرده باشید.

خروجی ها مناسب برای پرینتر سه بعدی فرمت های OBJ و STL هستند.برای این کار از زیر منوی Zplugin گزینه 3Dprint Exporter (ممکن است در نسخه 4R7 بنام 3Dprint Hub باشد) و گزینه Export Stl را انتخاب کنید.

5 -مشخص کردن سایز آبجکت

برای اینکه از ابتدای کار طراحی سایز نهایی را مشخص کنید.سایز مورد قبول ۳۰ الی ۳۵ سانتیمتر می باشد.(از کف پایه تا بالاترین نقطعه کاراکتر).برای اینکار بهتر است Unit نرم افزار را  منوی Preferences زیر منوی Transpose Unit و سپس Set Unit به cm تغییر داده ابجکت ررا در این سایز طراحی کنید.

نکات مهم طراحی با زیبراش برای پرینتر سه بعدی

Set Unit

نکات مهم طراحی با زیبراش برای پرینتر سه بعدی

تغییر Unit به سانتیمتر

نکات مهم طراحی با زیبراش برای پرینتر سه بعدی

در تصویر بالا ارتفاع کار را مشاهده می کنید


 

و اما هنگام خروجی گرفتن طراحی خود در زیرمنوی 3dprint Exporter  حتما ارتفاع کار را به میلیمتر بررسی کرده و در صورت صحیح بودن گزینه Update Size  را کلیک کنید تا ابعاد بروزرسانی شود و سپس خروجی بگیرید.

screenshot-2016-11-06-19-43-00


 

سایر نکات

این قسمت به بعد به مرور و بر اساس سوالات پیش اماده طراحان و همچنین کسب تجریه بیشتر خودمان بروزرسانی خواهد شد.

  • اگر کاراکتر شما دارای مو می باشد و یا ریش دارد حتما بصورت حجمی کار کنید.به هیج عنوان تار موهای نازک استفاده نکنید. پرینتر سه بعدی قادر به تشخیص تار مو نیست.موها را اسکالپ کنید.

نکات مهم طراحی با زیبراش برای پرینتر سه بعدی

همانطور که در عکس مشاهده میکنید ریش کاراکتر کاملا حجمی می باشد.

  • جهت نمایش دادن چشم کاراکتر بهتر است سیاهی چشم ها را بصورت منفی کار کنید
  • Paint کردن هیچ نتیجه ای در خروجی پرینتر FDM ندارد.
  • حتی المقدور بافت صورت کاراکتر خود را خیلی ریز طراحی نکنید.کمی برجستگی و فرورفتگی ها کنتراست داشته باشد تا توسط پریتر سه بعدی چاپ شود.
  • ترجیحا نقطه اتصال پایه و صورت کاراکتر را بصورت نر و مادگی تعریف کنید تا بعد از پرینت نیازی به چسباندن نباشد و در هم چفت شوند.پیشنهاد می شود همه طرا ح ها از یک پایه سورس استفاده کنند(فقط پیشنهاد بود)

نکات مهم طراحی با زیبراش برای پرینتر سه بعدی

تعبیه مادگی برای کاراکتر برای اینکه پایه را در آن چفت کنیم.

%d9%86%da%a9%d8%a7%d8%aa-%d9%85%d9%87%d9%85-%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%b2%db%8c%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d8%b4-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%be%d8%b1%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1-%d8%b3%d9%87


همانطور که گفته شد این بخش به مرور بروزرسانی خواهد شد..می توانید سوالات خود را در گروه مسابقه و یا همین جا مطرح کنید.

راه ارتباطی جهت پرسش و پاسخ در رابطه با طراحی جهت پرینت:

اکانت تلگرام 

همچنین کارهای برگزیده در اکانت اینستاگرام نیکانو هم پست می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی سایت