پرینت سه بعدی پیکره های در حال حرکت

پرینت سه بعدی پیکره های در حال حرکت 2 - Copy

آزمایشگاه MIT CSAIL، پیکر ه های قابل پرینت سه بعدی از بدن در حال حرکت ایجاد میکند


آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی MIT (CSAIL) مسئول خلق ابتکارات جدید است؛ بسیاری از آنها با خدمات پرینت سه بعدی ارتباط دارند؛ از جمله میتوان به جوهری که تغییر رنگ میدهد، روبات هایی که از اوریگامی الهام گرفته شده اند و بسیاری دیگر اشاره کرد.
آخرین پروژه ی آزمایشگاه، بسیار جذاب و شگفت انگیز است. CSAIL در حال حاضر توجهش را به حرکت بدن انسان متمرکز کرده است. ورزشکاران همواره به دنبال بررسی فیلم های عملکرد بدنی خود و رقیبانشان هستند تا عملکردشان را ارتقا دهند؛ اما تصاویر دو بعدی تنها نمایی محدود برای آنها فراهم میکند. پروژهی “MoSculp” CSAIL از الگوریتمی بهره میگیرد که تصاویر ویدئویی دو بعدی را میگیرد و آنها را به «پیکره های متحرک» قابل چاپ سه بعدی تبدیل میکند.

پرینت سه بعدی پیکره های در حال حرکت 1
این فناوری در مقاله ای با عنوان «MoSculp: تجسم تعاملی فضا و زمان» شرح داده شده است. محققان معتقدند که ورزشکاران به کمک این روش جدید بهتر میتوانند حرکت بدن انسان را مطالعه کنند.
Xiuming Zhang، یکی از نگارندگان اصلی مقاله میگوید: «فرض کنید که ویدئویی از راجر فدرر در حال زدن سرویس، و ویدئویی از خود هنگام یادگیری تنیس دارید؛ با کمک آنها میتوانید پیکره های متحرک هر دو حالت را بسازید و آنها را مقایسه کنید؛ بدین ترتیب میتوان به خوبی فهمید چه باید کرد تا عملکرد بهتر شود».
کاربران میتوانند از رابط رایانه ای برای بررسی پیکره های متحرک از زوایای مختلف استفاده کنند.  پیکره ها را همچنین میتوان پرینت سه بعدی کرد.
در گذشته از تکنیک های مختلفی برای درک بهتر بدن در هنگام حرکت استفاده میشد. عمدتا از تکنیک های تصویرنگاری حرکت سنجی بهره گرفته میشد؛ در چنین تکنیک هایی، صدها تصویر پشت سر هم در دنباله ای قرار میگرفتند و سپس همچون یک کتاب مصور پخش میشدند. اما هنوز تنها اسنپ شات ها هستند که درک محدودی را فراهم میکنند. تکنیک CSAIL یک ویدئو را میگیرد و به صورت خودکار، نقاط دو بعدی را بر روی بدن فرد شناسایی میکند؛ سپس، بهترین ژست ها را از آن نقاط میگیرد تا آنها را به طرح های اسکلتی سه بعدی تبدیل کند. طرحهای اسکلتی سپس با هم پیوند زده میشوند و یک پیکره ی حرکتی را ایجاد میکنند.

پرینت سه بعدی پیکره های در حال حرکت 2
کاربران میتوانند کارهای زیادی با پیکره ها انجام دهند؛ میتوانند بر روی بخش های خاصی از بدن تمرکز کنند، از مواد مصرفی مختلفی برای پرینت سه بعدی استفاده کنند تا بخش های بدن متمایز شود؛ حتی میتوانند روشنایی را تنظیم کنند. در تحقیقی که بر روی کاربران انجام شد، محققان دریافتند که بیش از 75 درصد افراد احساس میکردند که MoSculp نسبت به تکنیک های استاندارد تصویرنگاری، تجسم کاملتری برای مطالعه ی حرکت فراهم میکند.
Courtney Brigham، مدیر روابط عمومی شرکت Adobe میگوید: «حرکات رقصندگان و ورزشکاران حرف های همچون «پیکره های متحرک» به نظر میرسد، اما آنها تنها شکل های گذرا و زودگذری ایجاد میکنند. این روش جدید نشان میدهد چگونه میتوان حرکات را گرفت و آنها را با هدف تجسم حرکت، به پیکره های حقیقی تبدیل کرد؛ بدین ترتیب شیوهای برای تحلیل حرکات در تمرینها فراهم میشود که به تجهیزات اضافه مانند یک دوربین موبایل و صرف زمان زیاد احتیاج ندارد».
این سیستم با حرکات بزرگتر، مانند پرتاب یک توپ یا پرش بهترین عملکرد را دارد. این سیستم همچنین در شرایطی که حرکت پیچیده است یا ورزشکار لباسی نازک به تن دارد یا شیءای را حمل میکند، همچنان کار میکند. تا این لحظه، این سیستم تنها میتواند حرکات یک فرد را به پیکره ی حرکتی تبدیل کند، اما محققان امیدوارند تا به زودی آن را به چند فرد گسترش دهند. آنها معتقدند که از سیستم میتوان برای بررسی مواردی مانند نافرمانی های اجتماعی، تعاملات بین افراد و دینامیک تیم استفاده کرد.


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی سایت
پرینت سه بعدی